2022. november 18., péntek

Hansági füzek

 A Hanság talán a legelhanyagoltabb tájegységünk nagy fák szempontjából. Végigböngészve a Dendrománia településneveit, nem láttam ilyet. Tavaly és az idén néhányszor jártam a Hanságba (Maglóca, Barbacs, Kóny és Bezi környékén) - olykor Sopronból visszatérve futólag, az idén novemberben pedig fő célként. A táj némiképp a szigetközivel rokon, de itt nincs nagy folyó. Vannak viszont hatalmas nyílt térségek: rétek, legelők nádasokkal és kisebb nagyobb galériaerdők. A legszembeötlőbb fák a botoló füzek, ebből nagyobbak is akadnak. Nagy nyárat nem láttam, de listás füzet többet. Most itt csak ízelítőként mutatok néhányat, ennél többet találtam, de sajnos nem mindig vittem magammal mobilt.

Néhány szó az utolsónak bemutatott fűzről, amelyik a légi fotó alapján könnyen megközelíthetőnek látszik. Tíz éve, amikor még a M85-ös út nem készült el, hangulatos legelő volt itt nádkévékkel. Autóval szépen le lehetett állni, és néhány perc alatt ott voltam a fánál (akkor 642 cm-es volt). Akkoriban egy 40 méteres jegenye is volt a csatornaparton, ezt most nem néztem. Az M85-ös megépítésével a táj átalakult, az utat sűrű kerítés védi a vadaktól, átmenni sehol sem lehet. Talán a közeli Barbacsi-tó  madárvilágát is kímélni akarták. Legelőnek, nádkévéknek már nyoma sincs, a fűz körül bozót, csalános. A fát személyes okokból is fel akartam keresni, de ez csak többszöri nekifutásra sikerült az 1,3 km-re fekvő Diána vendéglőtől. 10 év alatt több, mint 40 cm-t nőtt. A 685 cm ugyan nem gigantikus méret, de az ilyen tölgyet idéző, magas törzsű fánál mégiscsak jelentős. Egyik kedvencem.


Nagy botoló fűz Bezinél, 801 cm-es, megfelel a kritériumoknak.

Listás fűz Bezinél (605 cm).


Botoló fűz Bezinél (670 cm).

 Kandaláberes fűz Kónynál (680 cm).

Másik oldalról.

 Impozáns fűz Kóny és Barbacs között a 85-ös út közelében (47 37 50.7; 17 19 36.9).

Terpeszes törzs.

Magasan ujjszerűen elágazó.